tisdag 4 maj 2010

Ibland ställer jag mig frågan om det är meningen att livet ska vara såhär? Om det här verkligen är allt. Föds vi för att gå 20 år av våra liv i skolan, för att sedan jobba och stressa tills vi är 65 år gamla, då vi redan är för gamla för att kunna njuta av vår sista ledighet, som dessutom betyder att vi måste leva fattigt och snålt eftersom pensionen typ är lika med noll. Oftast är jag ändå nöjd med livet, man finner sig i detta, men vissa dagar så undrar man om det här var allt, om inte livet hade mer att ge?

Om man var rik och kunde göra alla roliga saker innan livet är slut då kanske man skulle känna att man tagit vara på livet. Men å andra sidan, det finns ingenting som säger att livet blir bättre för att man har massvis med pengar. Man kan inte köpa lycka.. och att ha pengar behöver inte innebära lycka. Så går livet ut på att vara lycklig då? Är jag lycklig? Ja det är jag, väldigt lycklig faktiskt. Är det vad livet går ut på så är jag nöjd. Då behöver jag inte ha alla de där pengarna och uppleva allt jag vill uppleva. Hur mkt finns det ens som jag vill uppleva som jag inte har upplevt? Inte så mkt, jag skulle kanske vilja ha så mkt pengar att jag inte behövde jobba utan bara gå hemma. Men det har jag redan provat på i ett halvår och det var inte heller roligt, inte roligt alls. Så det enda som fattas i mitt liv är väl egentligen att jag skulle vilja ha lite mer ledigt, längre helger och längre lov.

Så jag är lycklig, bara lite stressad och skulle behöva lite mer ledigt. Men om en månad är det lite sommarlov för mig innan jag börjar jobba. Förhoppningsvis har jag körkort till sommaren och jag har ett sommarjobb och kommer tjäna lite pengar. Jag har ingenting att klaga på men ändå så kan jag aldrig vara nöjd. Typiskt mig och typiskt människan, att aldrig vara nöjd med det man har. Men när jag tänker efter så är jag ju ganska nöjd, om jag sätter allting i ett annat perspektiv. Perspektiv på livet, det behöver jag ha, annars gräver jag ner mig i gropar som jag inte kommer upp ur eftersom jag tänker för mkt.

Jag längtar tills min tenta är över, just nu förstör den mitt liv -.-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar