måndag 24 januari 2011

Hachiko

Det här måste nog vara en av världens bästa och finaste filmer! Inte för att det är en spännande handling eller så utan för budskapet i filmen :) Den är baserad på en sann historia och heter som många kanske gissat sig till Hachiko. Den handlar om en hunds kärlek och lojalitet till ägaren.. Jag kan säga att jag fick kämpa för att inte gråta i den här filmen och jag tror att jag lyckades hålla mig tack vare att jag visste vad jag hade att vänta mig ;) Filmen överensstämmer inte till 100 % med verkligheten när det gäller land och lite sådana händelser men det är fortfarande en fin historia :)

Den sanna historien utspelar sig i Japan på 1920-talet. Hachiko brukade alltid vänta på sin husse på tågperrongen när denna kom hem från jobbet. En dag så kommer inte hussen hem, han hade dött, men Hachiko slutar inte att vänta för det. Varje dag de närmaste 9 åren, tills han själv dog, satt Hachiko vid tågstationen och väntade på sin husse vid exakt den tidpunkt då hussen alltid kommit hem. Idag finns en bronsstaty på Hachiko där han väntade varje dag.
Vill ni läsa lite mer om Hachiko så hittar ni en sida här :)
/M

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar