tisdag 14 september 2010

Arbetslös

Nu precis innan valet så är det väldigt mkt prat om hur man ska få fler jobb i Sverige och hur man ska lösa arbetslösheten och hur man ska kunna göra livet så bra som möjligt för dom som är arbetslösa. I går i skolan så stod utbildningspolitik på schemat, astråkigt tänkte jag men det var faktiskt ganska kul ;) Vi började prata lite om arbetslöshet och vår föreläsare ställde frågan, alla ni som har varit arbetslösa någon gång, hur kändes det? Då funderade jag på hur jag tyckte att det var att vara arbetslös. För efter det att jag tog studenten så tog det ett tag för mig att fundera ut vad jag ville göra, om jag ville jobba eller plugga? Vad jag ville jobba med eller plugga till? Det finns många saker i livet som man kan göra så valet är inte alltid lätt. Jag bestämde mig till sist för att plugga. Dels för att jag ville bli färdig någon gång och inte plugga tills jag är 35 men också för att det var väldigt svårt att få jobb.. Så i från det att jag tog studenten tills jag började plugga i januari var jag arbetslös i 6 månader ungefär.

Och att vara arbetslös var ungefär det tråkigaste jag varit med om måste jag säga. Man hade ingenting att göra eftersom alla andra som man kände var på jobbet eller i skolan, jag tyckte heller inte att det kändes bra psykiskt att bara gå hemma och glo, man kände sig ganska värdelös. Dessutom skämdes jag varje gång någon frågade vad man gjorde nu efter studenten. Svaret blev ungefär såhär varje gång... ehm nae jag gör ingenting just nu.. söker jobb och så.. försöker komma på vad jag vill göra här i livet.. ehm.. Det blev bara pinsamt. Nu tycker inte jag att man ska skämmas om man är arbetslös för det är väldigt svårt att få jobb. Men så upplevde jag i allafall hela situationen. Därför har jag svårt att tänka mig att det är så många som vill sitta hemma och inte göra någonting, för det suger verkligen. Det är svintråkigt! Jag tror faktiskt att människan mår bra av att jobba och vara aktiv och känna att de gör någon nytta. Det ligger inte i människans natur att gå hemma och vara sysslolös och lat. Det här är saker som jag lärt mig på universitetet och jag är väldigt glad för att jag valde att börja plugga. Och jag tycker att det är ganska kul att plugga på universitetet faktiskt och jämfört med att vara arbetslös så är det himelriket ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar